8 februari 2022

Theaterstuk

Hoort bij: muzieknieuws — nelly_admin @ 11:08

11 september 2021

Memoires Nelly Koetsier

Hoort bij: muzieknieuws — nelly_admin @ 17:43

Lees mijn memoires! Van Bewustzijn tot Aktie 50-jaar aktiewerk: van strijd voor onderdrukte volkeren, anti-kernwapenstrijd, Woensdrecht, het kerkasiel, Congo en nog veel meer….

Meer dan een halve eeuw strijd voor een betere wereld. Daarna de nieuwe tijd, helaas corona, maar voor mij ook: muziek maken, een Eisler-evenement, Optreden in de Hoop met eigen Duo.



18 september 2019

Eisler-Dagen

Hoort bij: muzieknieuws — nelly_admin @ 18:22

De Eisler-Dagen worden gehouden: zaterdag 28 september 2019, Amsterdam, in het UniversiteitsTheater,

en zondag 29 september 2019 in Hilversum in studio2 van de MCO

Er zal veel muziek te horen zijn van de componist Hanns Eisler, en verder films, een lezing over Eisler en Nederland, en een debat over muziek van nú.

Alle informatie is te vinden op <www.hannseislerstichting.nl>

Komt allen!

6 juni 2018

Hanns Eisler Stichting Nederland

Hoort bij: muzieknieuws — nelly_admin @ 18:03

Er is een stichting opgericht om meer bekendheid te geven aan de muziek van Hanns Eisler. Bericht volgt.

6 mei 2017

EISLER on the go

Hoort bij: muzieknieuws — nelly_admin @ 09:38

Van 3 mei tot en met 5 mei 2017 werd in Amsterdam in het Compagnietheater een opvoering gegeven van het “Eisler on the Go”, een productie van het Kameroperaproject (producent: Paul Oomens). Het draait om het verhoor van Hanns Eisler door het House Committee of Unamerican Activities (HUAC) in september 1947. Eisler werd op onsympathieke wijze ondervraagd over zijn vermeende verbondenheid met de communistische partij van Duitsland. Uiteindelijk moesten hij en zijn vrouw Louise hierna het land verlaten, maart 1948.

Ik beleefde de uitvoering van 3 mei (try out) en het bijbehorende Randprogramma op 4 mei. De figuur van Eisler werd gespeeld door Jon van Eerd, en Louise Eisler werd gespeeld door Ekaterina Levental.

De rol van Louise lijkt op het lijf geschreven van Ekaterina Levental: zowel haar spel als haar zang zijn voortreffelijk. Ook Jon van Eerd was verrassend goed als de in het nauw gedreven Hanns, en zijn voordracht van diverse liederen o.a. op teksten van Brecht klonken integer en mooi.

Het instrumentale spel van het New European Ensemble (het stuk “Vierzehn Arten den Regen zu beschreiben” en andere stukken voor klein ensemble) was perfect; er was sprake van een zinvolle afwisseling tussen toneelspel en muziek.

Op 4 mei heb ik nog het randprogramma meegemaakt. Hier excelleerde het koor Cantina-vocaal o.l.v. Janet de Langen, ook nog in liederen van Eislers amerikaanse tijdgenoot Marc Blitzstein. Het laatste lied van Eisler: “Frieden auf dieser Erde” werd door publiek meegezongen (engelse tekst).  Er waren ook films met Eislers muziek te zien met inleidingen door André Stufkens van de Ivens Stichting.

Alles was voortreffelijk georganiseerd, en de aandacht voor wat in Amerika plaatsvond en hoe Eisler dit onderging kwam goed over. Het project werd in mei verder nog in andere steden van het land uitgevoerd.

4 november 2015

Eisler-Mitteilungen 60

Hoort bij: muzieknieuws — Tags: — nelly_admin @ 13:45

Het nieuwe nummer van de Eisler-Mitteilungen gaat over het bewerken van Eisler-muziek. Er zijn interessante interviews met o.a. de Bolschewistische Kurkapelle, en met de Hannes Zerbe Blech Band: populair en Jazz-arrangementen, en hoe pakkend en actueel Eisler kan zijn in dergelijke bewerkingen. Het Bremer Eisler Ensemble heeft langdurige ervaringen in het bewerken van Eisler voor politieke doeleinden. En natuurlijk is er ook informatie over vokale muziek voor koor of solist al dan niet bewerkt.. Eislers muziek is springlevend!

17 oktober 2014

Eisler en de eerste Wereldoorlog.

Hoort bij: muzieknieuws — nelly_admin @ 10:28

Eisler- Mitteilungen 58 heeft als thema: Eisler en de eerste wereldoorlog.
Het is een interessant nummer: 2 artikelen over “Der müde Soldat”, een lied dat Eisler komponeerde toen hij zelf soldaat was in deze zg. Grote Oorlog. Het lied is geschreven zoals hij later zei “Im Felde August 1917”. Hij was toen dus 19 jaar. der_muede_soldat-deel1

In 1929 schreef Eisler “Die letzte Nacht”, toneelmuziek bij het slot van Karl Kraus’ theaterwerk “Die letzten Tage der Menschheit” over de oorlog. Het geweld komt hierin groots tot uitdrukking.

Interessant is ook het artikel over de film “Niemantsland”; verder natuurlijk informatie vanuit de IHEG.

5 april 2014

Berichten uit Berlijn, april 2014

Hoort bij: muzieknieuws — nelly_admin @ 14:19

Er is een nieuwe EISLER-Mitteilungen uit Berlijn gekomen (nr. 57) van de Internationale Hanns Eisler Gesellschaft. Het thema is: Eisler im Konzertsaal.  Het gaat vooral over de vraag: wordt er nog muziek van Eisler in de concertzalen gespeeld?

Interessant zijn vooral de jonge mensen, ensembles, die kamermuziek van Eisler uitvoeren en wat zij er van vinden. Zo zegt de cellist Jan Vogler dat hij zeer verrast is door het Duo voor viool en cello dat hij met violiste Mira Wang uitvoerde; hij noemt het stuk geraffineerd, doorspekt met virtuose arabesken, en compositorische fantasie. Er zit ook veel humor achter.

Publiek blijkt over het algemeen de muziek van Eisler zeer te waarderen. Succes heeft ook Heiner Goebbels met zijn werk Eislermaterial. Voor hem betekende de ontdekking van Eisler dat het mogelijk is politiek en muziek te combineren.

Zie verder de website van www.hanns-eisler.de

 

9 mei 2013

Compositie van Hikaru Hayashi, opgedragen aan Eisler

Hoort bij: muzieknieuws — nelly_admin @ 08:15

Hanns Eisler schreef eens een lied met de titel “Der Mensch”. Het begint met een tekst uit het bijbelboek over  Job, een gekwelde figuur, die treurde over zijn lot. Job zei: “De mens,  uit een vrouw geboren, leeft maar kort en heeft een  bestaan vol onrust.”

Eisler refereert in het lied vervolgens aan de Israëlieten. Ze woonden in het land Egypte, waar ze behandeld werden als slaven. Tenslotte sloegen ze op de vlucht.

Het lied over de kwetsbaarheid van de mens inspireerde in onze tijd een Japanse componist,  Hikaru Hayashi.  Hij schreef voor klarinet en piano het stuk “Dank an Hanns Eisler”.

Ook Hayashi was begaan met de mens en heeft in zijn werk aan slachtoffers van geweld gedacht, zoals blijkt uit zijn koorwerk “Scenes from Hiroshima”.

Duo Bumble Bee voerde “Dank an Hanns Eisler” uit als onderdeel van de muzikale performance Virunga, met dans en beeldende kunst.


Hayashi: Dank an Hanns Eisler, gespeeld door Nienke Dekker (klarinet) en Nelly Koetsier (piano)

18 november 2012

Het spoor terug: Eisler in Nederland, 1933

Hoort bij: muzieknieuws — nelly_admin @ 11:42
Er was een goede uitzending van de VPRO-radio OVT, zondag 11 november 2012.

Aanleiding was de vondst van handschriften van Hanns Eisler in het archief van de VARA-omroep. (zie Muziekschatten < http://www.muziekschatten.nl/action/work?id=838>)

De bewerkingen van Eisler werden uitgevoerd op 15 april 1933 voor Ensemble de Flierefluiters. Werner Herbers heeft met het Metropoolorkest een paar er van uitgevoerd.  Ze zijn te horen via het VPRO-programma: 11-11-2012.html

Luister naar OVT-Eisler-GiselaMay-1 , eerst zijn er inleidende woorden van Werner Herbers, dan een gesprek met Gisela May!

Gisela May

Oudere berichten »

Gemaakt met WordPress